Barnprogram

Hade en väldigt tråkig kväll ikväll (som vanligt) och märkte till min fasa att det bara var skit på tv vid den här tidpunkten. Klockan var bara 19.00, men man tycker ju att det borde vara nånting, men inte då. Satte igång ettan och jag fick se slutet av Bolibompa. Vad har hänt med dagens barnprogram egentligen? Jag kommer ihåg när jag var yngre och tittade på Björnes Magasin med diverse gäster, bl.a. Robert Gustavsson och Eva som pysslade en massa. Sen ska vi ju inte glömma Trasdockorna. Gud vad jag älskade det programmet och nu på senare år inser man vilket budskap det fanns i det. Älska alla oavsett hur de ser ut. På senare tid kom Byggare Bob, men så fort det programmet blev stort så gjorde man diverse antal DVD-filmer och sen visades inte det på tv längre. Snacka om gold-digger, den där Bob.
I vilket fall som helst så började ett annat program efteråt, som faktiskt inte enbart är för barn, nämligen REA. Det är barn som är programledare och de undersöker en hel del saker, ungefär som Kalla Fakta, fast inte så världsliga saker. Det kanske inte är att rekommendera till små barn, men äldre barn, absolut. Idag undersökte de bl.a. hur nyttigt det s.k. nyttiga godiset är; Malaco Juicy Truly, Mörk choklad och Exotiskt godis. De tog med sig godiset till Livsmedelsverket och det visade sig att mörk choklad har lika mycket fett som ljus choklad, att malaco juicy inte är så jättemycket nyttigare än vanligt godis (men dock nyttigare) och att exotiskt godis innehåller precis lika mycket socker som vanligt godis (förutsatt att man har plockat i saker täckta med yoghurt och choklad). Ett sånt program är asbra med tanke på hur samhället ser ut idag. De undersökte även en massa community-sidor på nätet som blåser barn på pengar och liknande. Ett sånt program hade jag velat att jag skulle tittat på när jag var yngre. Man hade ju lärt sig en hel del av det och det är trots allt det viktigaste. Mer såna barnprogram! (Jag hoppas att det finns kvar när jag får barn för då ska jag tvinga mina barn att titta på det tillsammans med mig.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback