Håll tummarna

Mamma gav mig ett nummer häromdagen till en kille i Trelleborg som hon fått via en arbetskamrat på min förra praktik. Han berättade för mig att han arbetar inom kyrkan men har läst ett antal poäng i Beteendevetenskap. Han berättade vidare att han hade hört sig för med andra kontakter och att om jag skulle praktisera där så skulle jag få vara på ett Familjecenter i Trelleborg vid namn Backafall som arbetar med både föräldrar och barn och deras problematik, jag skulle även få vara med honom och se hur han bedriver arbete med utsatta flyktingbarn samt att han även skulle se till så att jag kunde få vara på KRIS inne i Malmö, med mera. Han hade hur mycket som helst som jag kunde få se och jag kände mer och mer att detta verkligen kan vara något för mig + att jag kände att han verkligen hade lagt ner energi på att ta reda på tänkbara handledare och liknande åt mig. Nu är det enda problemet (och ett ganska stor sådant) att ingen av de som han har pratat med är utbildade socionomer eller socialpedagoger, vilket skolan har satt som krav på handledarna. Fråga mig inte varför egentligen eftersom jag anser att man kan bedriva ett lika bra, och i vissa fall även bättre arbete än folk med utbildning, eftersom utbildade personer lätt kan gå efter mallar och teorier istället för att se till varje enskild individ. Oavsett vad så hoppas jag innerligt på att detta kan bli något eftersom det är just sånt här som jag vill arbeta med. Det handlar verkligen om socialt arbete, så att jag inte har en handledare som är socionom eller socialpedagog är för mig en bagatell. Huvudsaken är väl att det är inom ett tänkbart socialt arbete? Nu när jag har övertygat er läsare om att detta (och även mig själv) så har jag bara min praktiklärare kvar så önska mig lycka till och håll tummarna för att detta går vägen!

Kommentarer
Postat av: Din hemliga beundrare

Jag tror inte att det ska vara några problem att det inte finns någon socionom där. Prata med praktikläraren så ska du se att det löser sig. Lycka till sötnos och jag ska hålla tummarna för dig.

Kram

2008-04-18 @ 15:48:01
Postat av: ---

men skärp dig o berätta för henne vem du är istället

2008-04-18 @ 16:48:36
Postat av: Kritiker

Jag tror nog att det finns en bra anledning till att det finns ett krav på att handledaren ska vara socionom. Men jag håller dock med dig om att en som inte har den utbildningen som krävs mycket väl i "vissa fall" kan arbeta på ett sätt som främjar verksamheten. Men jag tror dock att en person med utbilding har de rätta förutsättningarna för att lyckas bättre. Men allt handlar ju om hur man är som individ.

Och dessutom... Roligt att höra att din mamma hjälper dig, kan ju vara så skönt att det finns folk runt om kring en som har kontakter och på så sätt ge en den lucka man behöver för att få in foten i dörren ;)

Keep up the good work!

2008-04-18 @ 17:37:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback