Skandal

Hela ESC har blivit en stor flopp. Sverige var ett av de få länder som verkligen var segertippade ikväll, men enbart för att alla jävla öst-länder på något konstigt vänster hamnade med i tävlingen så hamnade vi bara på 18:e plats. 18:e plats! Det är ju helt skadat!
Numer röstar man inte på de bidrag som verkligen är bra, utan man tänker mer på friden mellan länderna och röstar på dem för att i framtiden kunna få röster från dem. Det är ju helt sjukt att man gör så. Dessutom så ställde i princip alla öst-länder upp med bidrag där de sjöng på deras eget språk. Var detta någon taktik de hade för att slå ut så många väst-länder som möjligt? Man börjar ju undra eftersom det bara är grannländerna som förstår vad de sjunger.
Jag har inget emot att Serbien vann, jag höll faktikst på dem för jag tyckte att låten var riktigt mysig att lyssna på, men jag tror (och hoppas) att de flesta håller med mig när jag säger att Ukraina var en stor skandal. Jag menar: HALLÅ?! En nisse som springer runt i någon foliedräkt á la 80-talet med en slags disco-inspirerad hatt på huvudet. Texten fattade man inte ett piss av då de sjöng på deras eget språk (ovanligt) + att de sjöng samma mening i ungefär 3 minuter. Blir man trött eller? Är det verkligen så här man vill att låtarna ska vara nu för tiden? Temat handlade ju om att man inte skulle kunna sjunga samt vara så mycket utklädd som möjligt för att ens ha en chans att komma bland Topp 5. Vad är det liksom? Det är väl ändå inte musik, eller? Är det jag som är gammalmodig eller vad är det frågan om?
Jag kan leva med att The Ark inte vann, det är inte det det handlar om. Men att hamna på 18:e plats och behöva kvala in pga att att öst-länder ger sympatiröster åt varandra, det kan jag inte gå med på. Då är det något som är riktigt fel om man enbart röstar på grannländerna i stället för de bidrag som verkligen skulle fått Topp 5 plats. Någon ändring måste ske för ska det fortsätta så här så kommer det ju till slut bara vara öst-länderna kvar och till slut bli deras egen tävling och DET är något som jag verkligen inte vill.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Bojkotta skiten och bajs på Ukraina och den fula flatan!

Postat av: krisz

tjena Sara!
besökte bloggen först nu efter några månader pga just eurovision. intressant inlägg, jag vill gärna också skriva ner vad jag tycker. jag njöt av finalen fram tills att dem började rösta. jag håller delvis med dig men inte helt. det här med öst-väst är fegt, det är inte öst-väst det handlar om, det har du och många andra nappat på som media har lagt upp. det handlar om regioner. att balkan röstar på varandra är lika äckligt som när norge ger 12 p till sverige (o sverige 12 till finland) (det har dem gjort i alla år, fast då var det ju bra :) ) skandinavien är lika skyldiga som balkan och fd sovjet länderna (ukrajna,vitryssland,armenien,ryssland,georgien osv). jag är skit förbannad efter det som hände, men den resonemang som jag har läst på flera forum och det du nu skriver köper jag inte. ungern tillhör väl också det sk östra-europa. inte pga geografi utan pga politik. men...ungerns ruzsa magdi sjöng blues på engelska, ungern har ingen "brödra nation" som slaverna (tex balkan) eller som sverige (skandinavien). ungern fick röster från 24 länder och det säger en del (från grannarna var det endast serbien som
gav dem bra poäng, ukrajna gav ungern inget, österrike 2p). sverige har floppat totalt och det kan ingen skylla på öst-balkan-fd sovjet. hur kan man förklara en sådan fakta att men förutom skandinavien endast fick röster från 2 andra länder???andorra och england...2+9 poäng. utan grann-kompis röster hade sverige hamnat på en fantastisk näst sista plats. sverige skickade en låt som endast går hem här hemma i nord och kanske i england (pga darkness, sk glamour rock). dem skickade en gäng clowner som ingen röstade på varken från väst eller öst. jag hejade som fan på the ark och var skit glad när jag såg dem uppträda, dem var duktiga. men vi ser ju på det på ett annat sätt en europa. jag menar helt ärligt, skulle danmarks drama queen och norges "spanska" schlager låt gå hem i europa?? borde dem ha kommit till finalen? knappast, typiskt nordic schlager från 90 talet. skit kasst idag och tråkigt. man bör förbjuda grann och region röstningar enligt mig. det sverige gör är lika äckligt som tex bosnien gör. skillnaden är bara att i skandinavien är man 5 länder medan i balkan är man 7 länder (plus turiket och ryssland sen). allt jag läst bla från dig drar jag bara slutsatsen: dåliga förlorare och lättpåverkad av media...tänker inte efter en sekund. men jag tänker samma som dig. skit äckliga är dem balkan, fd sovjet o alla andra som inte röstar efter musik. men jag lägger även till: sverige o resten av skandinavien är samma skit.
jag är skit stolt över ungerns placering (9), för jag vet att hade dem andra bögländerna inte fuskat så hade vi hamnat på bättre placering. ja "vi", jag är halv ungersk :P, men jag hejade lika mkt på the ark.
vi får ta vår fika nu nån gång- hoppas allt super med dig.
är det någon som vill reagera på det jag skrivit kan han/hon skriva det här.
jag håller mig till det jag sa. det handlar inte om öst-väst eller att någon ska bojkotta. man får helt enkelt ändra regler. bojkottar man är man feg och dålig förlorare (till sandra). som sagt, är "öst" (vilka länder lägger du i den hatten?) äckliga och fuskare är även sverige det. skillnaden är att det är alltid roligare att få gratis röster än att se andra få det.
HEJA SVERIGE! HEJA UNGERN!
ps. rätt låt vann och jag håller helt och hållet med serbiskan när hon sa: "jag tycker om att höra på låtar, inte se på dem". vilken kritik ungerskan fick från tex aftonbladet för att hon stod i en busshållplats med en väska och hade en tråkig show. va fan, hon sopade golvet enbart med sin vackra, starka röst och trovärdighet. vill man se lasershow kan man åka till ibiza.. the ark var bra, med svenska ögon :) kom inte med att the ark hamnade på 18 plats pga öst. sverige fick BARA 2 länders röst från väst. hade det inte varit för skandinavien är sverige inte ens på 18 plats.

2007-05-13 @ 19:23:43
Postat av: krisz

ps:

jag röstade på georgien (måste lägga till att ungern har inget att göra med georgien innan någon anklagar mig för öst-fusk :)

tyckte helt enkelt att det var en jätte söt tjej med en bra låt.

2007-05-13 @ 19:27:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback