Mens

Vi kvinnor får denna period en gång i månaden och det är inget direkt som vi kan välja om vi vill ha eller inte, om det ändå vore så bra... Nej, det är ett måste för oss att handla dessa skydd som vi vill ha, såvida vi inte vill gå med nerblodade byxor offentligt, vilket jag starkt tvivlar på att det finns någon som vill. Priserna på dessa skydd är helt sjuka. Hur kan man ta 40 spänn för ett paket med 20 OB som räcker i cirka 2-3 dagar, beroende på hur mycket man har? Eftersom vi har denna period i en vecka så behöver vi ju iaf köpa 2-3 paket. Detta innebär att vi varje månad måste spendera 120 kronor på något som vi inte vill ha egentligen. Dessutom är det många som sover med bindor om natten, vilket innebär att de får betala ytterligare 40-80 kronor, beroende på hur ofta de använder bindorna. Alltså är det många kvinnor i vårt samhälle som betalar ca. 200 kronor i månaden pga av detta.
När det gäller denna period så tycker jag att många tjejer är så himla starka. Det är många som har en sån fruktansvärd mensvärk att de knappt kan gå, men ändå är det många som inte visar detta utan lever på som vanligt. Jag slår vad om att de flesta killar i stället skulle ligga hemma och bara tycka synd om sig själva och vilja att deras respektive skulle passa upp på dem hela tiden. Det finns ingen varelse på denna jord som är mer gnälliga än killar/män som är sjuka på ett eller annat sätt. "Åh jag har så ont, tyck synd om mig." Jag och en god vän till mig hade igår en diskussion om just detta ämne och killar. Hon är sambo med hennes pojkvän och det var som hon sa att killarna skulle aldrig palla ha den här perioden en gång i månaden i ca. 50 år. Hon tog ett exempel med hennes sambo. Han flippar ut bara det ligger en binda framme. Men hallå? Den är ju inte ANVÄND! Lönt att reagera. Ska vi reagera på samma vis när det ligger en oanvänd blöja framme med? Det är ju löjligt.
En sak som slår mig varje gång är jförsta gången man skulle köpa mensskyddet själv och det satt en snygg kille i kassan. Man ville bara sjunka genom jorden. Det var ju bara sååååå pinsamt. Han fick från och med då veta vad för slags mensskydd jag använde. Herregud! Det är ju så privat, det vet ju inte ens min bästa vän. Det blev ens tur och man gick fram till kassan knallröd i skallen och lämnade snällt fram pengarna. Man undrade vad killen tänker och man ville bara försvinna illa kvickt. Killen i sin tur skiter väl fullständigt i vad vi köper. Det är ju fullt normalt att en tjej köper mensskydd. Alla har det ju, så varför skämmas?
Ja precis. Varför skämmas? Ska jag vara ärlig så tror jag faktiskt inte att killarna skulle skämmas så mycket. Det är ju olika förstås, precis som med tjejer, men killarna är mer framåt på den fronten än vi tjejer. Det är väl bland det enda de skulle klara av med att ha mens.


Kommentarer
Postat av: krisz

får ta och rekomendera p-stav om du vill slippa mens (och graviditet). när det gäller män så är vi nog lite mer tåliga än du tror ;)
varför hennes sambo får spel när han ser en binda är nog för att han förknippar bindan med blod och gillar kanske inte blod så mkt ;)

lycka till med tentan (K)

2007-01-14 @ 17:35:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback