Tankeställare

Idag hade jag och E våran kära Ellen-grupp som vi har via Rädda Barnen. Det var lika trevligt som vanligt och tjejerna är ju bara för gulliga. De är 14 år, men man tror att de är mycket äldre och man glömmer nästan bort hur man själva var och vad man visste när man var i den åldern. Dagens ämne handlade om "Hemma hos mig" - alltså familjen och hur man har det hemma hos sig. Vi var inte så många idag vilket kan bero på deras Novemberlov så det blev inte så stora diskussioner i gruppen, men dock en del allvarliga. Till exempel kom vi in på det här med skilda föräldrar och barnens del i det. Alla var rörande överens om att barnen hamnar i kläm trots att det INTE är deras fel eller att de ens har med den att göra.
Detta ämne fick mig till att tänka tillbaka på hur det var när mina föräldrar skilde sig och hur jag uppfattade det hela. Jag kommer så väl ihåg när jag fick reda på det. Jag hade varit hos min kompis och kom hem för att vi skulle äta mat. Pappa var inte hemma, jag trodde att han jobbade as usual (han var taxichaufför). Efter en stund berättade mamma att hon och pappa skulle skilja sig pga att han gått bakom ryggen på henne och att han nu skulle flytta ihop med den nya. Jag pratade senare med honom i telefonen och han var då i den nya lägenheten och gjorde i ordning inför flytt. Jag märkte de närmaste dagarna att han var ganska nere och han pratade gärna inte med mig i onödan. Jag fick då känslan av att det var mitt fel, men det har han förklarat för mig senare att det var för att han tyckte att det var det jobbigaste, att lämna mig och min storasyster.
I vilket fall som helst så något år senare flyttade jag och mamma ner till Skåne pga att hon träffat en ny man som inte ville flytta upp till Norrköping där vi bodde. Det jag vill komma fram till var att jag inte har fått prata ut om den här händelsen som var väldigt stor för mig som endast var 7-8 år när skilsmässan ägde rum. Jag och min syster hade inte någon vidare bra kontakt så att vi pratade om såna saker, vilket man kan förstå när det skiljer 6 år, framför allt i den åldern. Jag vet inte om jag har påverkats av det så att jag mår dåligt eller så där, men jag vet att jag där och då hade behövt att prata med någon förutom mamma eller pappa. Lätt att säga nu efter 13 år, men det är inte sånt man tänker på när man är 8 att man kanske måste gå till någon professionell person och prata ut om föräldrarnas skilsmässa. Jag och min syster har idag en underbar kontakt med varandra och vi kan berätta allt om varandra, men konstigt nog har vi aldrig pratat om detta. Kanske för att det är ett så pass känsligt ämne för oss båda och att det kan vara ganska jobbigt att dra upp efter alla dessa år. Jag vet att hon förr eller senare kommer att läsa detta så därför vill jag bara skriva det att jag saknade min syster de åren du bodde kvar i Norrköping, jag kände som att jag hade förlorat min syster. När du kom och hälsade på umgicks vi inte så vidare mycket. Jag klandrar dig inte eller något sådant utan jag ör bara glad över att vi hittade varandra till slut och att vi nu har en sån dyrbar relation som jag unnar alla som har ett syskon. Älskar dig SJUKT mycket syrran och jag saknar dig jätte jätte mycket.

"So hold on to the ones who really care, in the end they'll be the only ones there..."

128476-6128476-5

Kommentarer
Postat av: Sandra

Shit! Kan knappt skriva för att jag knappt ser nåt. Började storböla när jag läste dittt inlägg. Älskar dig som fan!!!!!!

Postat av: Sandra

Jag antar att vi var för unga när allt hände. Själv har jag nig inte heller pratat direkt med npn om allt som hände. Inte vadjag minns iallfall. Hetregud, vad var jag? 13? iallafall första gången. Det betyder att du måste varit typ 7... Jag vet att det var i högstadiet iallafall. Antar att det inte påverkat oss negativt så mkt som det gjort med många andra. Inte mer än att det i mitt fall kom senare i livet som någon slags uppror, när jag flyttade till Tygelsjö och hem till er. D och jag komemr nog aldrig komma överens för att vi tänker och fungerar så olika. Det är fortfarande ett mysterium att mamma kan falla för någon som han eftersom mamma i mångt om mycket funkar som du och jag. men livet har sina outgrundliga vägar. Huvudsaken är att allt lett till något bra, att VI kan ha en bra relation, som jag till viss del tror är delvis åldersrelaterat, det är först nu på senare år vi börjat resonera och fungera lika :)6 år gör rätt stor skillnad i den åldern vi var då och sen splittrades vi ju... det som jag sörjer mest är att vi så sällan träffar pappa, som nu när han var nere sist. Då var det ett år sedan jag träffade honom sist. Tiden fgår så fort och man hinner knappt reagera. Sjukt... Det var dock riktigt kul att han blev så nöjd med sin present och att vi alla tre kunde ses och ha et så mysigt som vi hade den veckan och framförallt den kvällen! Jag längtar som FAn till julen då det bara kommer vara du och jag. Har redan börjat få julkänslor (skitkallt ute ju!!!) och i tankarna börjat planera för hur mysigt vi ska ha det!! :D Älskar dig gumman!!! *PUSS*

2006-11-03 @ 00:16:02
URL: http://lassewslav.blogg.se
Postat av: LOjsan

Herrejävla va snygg du va Sandra i den klänningen å de håret, sjutk läcker =)

2006-11-09 @ 11:40:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback