Svensk

Hade Ellen ikväll med Erika. Vi pratade om normer och diskriminering. När frågan kom upp ifall man var svensk om man föddes i t.ex. Nigeria och har bott här i hela sitt liv (adopterad) så anser de att man inte är svensk eftersom de biologiska föräldrarna är från Nigeria. Erika däremot som var med på övningen ansåg helt tvärtom. Eftersom man har bott i Sverige hela livet så har man också tagit efter de seder och bruk som finns i Sverige, och då kan man kalla sig för att vara svensk. Tjejerna förstod inte detta då de menade att man biologiskt sett var från Nigeria och verkligen inte kan kalla sig för svensk. Jag förstod precis hur de tänkte, de såg det från en biologisk synvinkel, medan Erika däremot såg det från en mer "kulturell" synvinkel. En av tjejerna började så småningom förstå hur Erika tänkte. Självklart var hennes biologiska ursprung Nigeria, men eftersom hon bott här hela livet så kan man ändå säga att hon är svensk. Det var världens diskussioner om dessa övningarna och det verkade nästan som att en del tjejer blev "irriterade", men efter ett tag lugnade de ner sig. Det var inte så att de verkae rasistiska (det visade de tydligt i frågelådan att det var de INTE) men de hade väldigt starka åsikter om vad man kan definiera som svenskt och inte samt när man kan kalla sig som svensk och inte. 
Det är sista gången av Ellen nästa vecka och vi bestämde att vi skulle vara hemma hos mig, beställa mat och kolla på film. Alla ska ta med sig en favoritfilm sedan får vi lotta om vilken vi ska se. Kan bli ganska intressant det där, men det ska nog gå bra. Tack och lov så är vi ju två ledare =) Det dryga är att det är mit i tentaplugget och jag kommer känna mig sååååå stressad och tycka att det är sååååå segt då man kunde ha spenderat de där 4 timmarna på att plugga istället för att kolla på film och beställa hem mat. Men men, som sagt, det är ju sista gången så vad fan. 
Kommer att tycka att det är skönt att Ellen är över, samtidigt som det kommer kännas tomt att inte gå dit varje onsdag samt våran planering inför varje träff. Det bästa med att det slutar är att man får tid för annat, men eftersom man praktiskt taget inte har något liv här uppe så kan det vara skönt att ha en dag uppbokad. Men detta ger mig ju dock en anledning till att skriva in mig på Träningshuset. Hittade inte mitt träningskort på AC i helgen så jag kunde inte det. Men nu när jag jobbar på Tradimus så får vi 150 kronor i rabatt varje månad =) Me like! En bra anledning till att börja träna. Sara ska äntligen ta tag i sitt liv! Vad sägs om det? Ska börja sola på simhallen med så det ska nog bli bra. (Tur att man tänker på sånt här kanppt 1 månad innan man ska hem.. Men men..)


Dagens  fundering: Vad betyder svensk och när är man det?


Kommentarer
Postat av: Sandra

Varför ska ni vara hos dig nöär Erika bor sjukt mycket större?? hahahaah.. ni kommer ju inte få plats..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback